Bitter och girig

on torsdagen den 24:e maj 2012

Håkan Juholt ska, enligt uppgifter till TT och Expressen, ge ut en bok i höst. 300 sidor bitterhet verkar bli resultatet av det som läckt ut. Jag blev med ens rejält förbannad. En gång i tiden, till och med innan Håkan Juholt blev partiordförande, högaktade jag honom. Jag bedömer även att han kunnat bli en av de riktigt populära partisekreterarna om inte Mona Sahlin haft det dåliga omdömet att peta honom och beröva honom den chansen. Jag såg, likt Kjell Olof Feldt, inledningsvis positivt på hans ordförandeskap men blev alltmer kritisk mot hur han valde att utveckla det. De som inte tror på denna utveckling hos mig kan söka på taggen ”Håkan Juholt” på denna blogg. Men. Nu åter till ämnet.

Jag blir rejält besviken på Håkan Juholt nu. Jag anser att han hade kunnat vänta med sin bitterhet tills han växlat karriär. Boken kan, enligt mitt sätt att se det, bli det som gör att han nu gräver sin egen grav och tvingas till nya utmaningar. Inte mig emot så som han utvecklats. Håkan Juholt för med denna bok en tradition som hans nära vän Pär Nuder inledde. Att, på arvoderad tid finansierad av skattebetalarna, skriva av sig sin besvikelse över ödet i allmänhet och sina tidigare vänner i synnerhet. Pär Nuder skrev med illa dold bitterhet sin ”Stolt men inte nöjd” på av skattebetalarna betald arbetstid när han fortfarande var riksdagsledamot. Håkan Juholt har nu valt att göra detsamma. Men. Med tillägget att han av partiet fått ett lönetillägg som gör att han fram till i mars 2013 uppbär samma lön som statsministern. Enligt en av Håkan Juholts riksdagskollegor, en moderat, har Håkan Juholt på frågan om vad han gör nu för tiden deklarerat att han gör absolut ingenting. Det var inte helt sant visar det sig, han har skrivit en bok som verkar andas ett hat och en bitterhet mot sina partikollegor som trotsar det mesta.

Jag kan nu torrt konstatera att något har gått sönder i Håkan Juholt. Han har tappat omdömet helt och låter bitterheten och hämnden styra sitt agerande. Han har dessutom den dåliga smaken att göra detta på arvoderad tid. Tid som han borde ägna åt att driva opinion och säkerställa att vi kan vinna valet som ett parti 2014. Det torde finnas nog att ta i, han kan annars med viss fördel åka ut till någon av alla de arbetarekommuner som har så svag ekonomi att de inte har råd med en ombudsman ens på halvtid. Men, han väljer en annan väg. Sjävlförhärligande, bitter och ser nu att spä på hans annars väl tilltagna inkomst. En inkomst som finansieras av skattebetalare och parti.

Bitter och girig borde vara titeln för att kunna på något sätt kontrastera mot en annan författare i samma gengre, vännen Pär Nuder. Annars verkar de vara samma andas barn.





Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser