Den socialdemokratiska oppositionslunken

on fredag 29 juni 2012

Se på videon i länken innan du läser vidare.

En av bilderna från ett Slussen i förfall
Har du gjort det? Bra. Nu vill jag fråga dig, om du nu vore eller är S-politiker, om det skulle vara så smart att gå till val på att riva upp detta beslut. Ett beslut som det tagit Stockholms politiker snart trettio år att komma fram till. Ett beslut som nu presenteras på ett smakligt och pedagogiskt sätt för alla oss som är beroende av ett fungerande Slussen men som bor i kranskommunerna istället. Så här ser Slussen ut idag, det som inte kan förmedlas i bild är stanken av urin sommardagar, inte heller kan känslan av utsatthet i långa och trånga samt illa upplysta passager återges på ett bra sätt.

De flesta stockholmare jag träffar säger att det vore vansinne. Thomas Rudin, oppositionsråd för socialdemokraterna i Stockholms stad tycker annorlunda. Han har redan lovat såväl partikamrater som väljare att gå till val på att stoppa detta bygge. Tror ni det budskapet kommer bli en valvinnare när ni sett videon?

Det tror inte jag. Ibland, påfallande och oroväckande ofta när jag tänker efter, får jag känslan av att vissa i mitt parti helt enkelt inte vill vinna val. Att de trivs rätt bra i oppositionslunken med alla de ”vice-poster” som det för med sig. Poster och positioner som i regel ger nästan lika mycket i arvoden men med skillnaden att ingen kan ställa några egentliga krav på ansvar.

Idag, när jag ser videon om nya Slussen och tänker på att mina partikamrater i Stockholms Stad vill stoppa projektet. Förlänga projektet och därmed förlänga den pina som alla vi som passerar Slussen tvingas till i risken att få murbruk i huvudet samt gå genom ångor av kisslukt sommartid, så är jag långt ifrån övertygad om att socialdemokraterna i Stockholm verkligen vill vinna val. Och vill inte de vinna val så kommer vi andra ha det ännu tyngre. Vi kan fortfarande vinna om vi förlorar antingen Stockholms Stad eller Stockholms Län. Men knappast om vi förlorar bägge och ännu mindre så om partikamraterna i staden blir utraderade för ett vallöfte som har ringa eller ingen förankring hos de 100 000-tals människor detta berör varje dag. Så korkad kan inte ens en socialdemokratisk broiler vara.

Men jag får tyvärr känslan att Socialdemokraterna i Stockholms stad inte vill vinna val längre. Snälla, bevisa motsatsen. Bevisa att min magkänsla är fel. Bevisa att ni vill och kan vinna val och inte nöja er att lunka fram i en allt mer permanentad oppositionslunk. Bevisa att ni kan formulera en majoritet av väljarnas innersta längtan med en bas i socialdemokratiska ideal istället för att säga nej till allt. Klarar ni det så kanske vi kan vinna val igen, nöjer ni er med att lunka vidare i samma spår är vi förlorade. Igen.

Denna gång för gott.

Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser