Utebliven kritik mot folkpartiet

on tisdag 12 juni 2012

Språket nyckelfråga. Integrationen är en av Sveriges viktigaste samhällsutmaningar. Samtidigt som 600.000 utrikes födda går till jobbet varje vecka är det alldeles för många som fastnat i ett utanförskap, skriver ledande folkpartister som presenterar ett nytt integrationspolitiskt program på DN Debatt.

Jag är kluven inför detta, jag är inte på något sätt främlingsfientlig men FP fångar något jag stött på när jag rest runt i Bergslagen, Gävleborg, Norra Uppland, Östergötland och Värmland. Vi socialdemokrater kan inte fortsätta den linje som framför allt Mona Sahlin, ivrigt understödd av Aftonbladets Ledarredaktion samt Expo företräder. De akademiserar hela frågan ur ett 08-perspektiv patricierperspektiv och fördömer alla som känner rädsla och oro inför den numera haltande integrationspolitiken. I samma andas barn ligger att fördöma SD och alla de som röstat på dem eller sympatiserar med dem. Jag har roat mig att börja göra valanalyser som jag parallellkör med andra demografiska underlag och jag börjar kunna formulera en bild om vad som håller på att ske i valmanskåren. Varför SD i kommuner som Ljusnarsberg har ett svagt stöd i valet till kommunfullmäktige men kan mobilisera nästan 10 procent i valet till riksdagen. Detta är siffror från 2010 och inget tyder på att den tendensen skulle ha butits.

Men. Folkpartiet och JanBjörklund är helt rätt ute när han vill förlänga skolplikten för nyanlända barn så att de tar åtminstone grundskoleexamen för att ta ett exempel. Låga språkkunskaper, och låga kunskaper i övrigt, kommer annars döma dessa till livslångt utanförskap/trälarbete/skitiga jobb/jobb som inte ”etniska svenskar” vill ta i. Detta är centralt i integrationen i ett tjänstesamhälle, behärskar du inte språket står du utanför. Och det finns, anser jag, fog för att kräva motprestationer för dessa kompetensinvesteringar.

I grund och botten med andra ord ganska positiv ändå till FP utspel men jag vill se ett annat tonläge och en grundligare analys. Jag är inte helt övertygad om att FP träffar målet med sitt program utan det kan mycket väl vara så att de i viss mån istället förstärker känslan av ”vi och dom”. Ordvalet är en rejäl flirt med SD väljare som jag har rätt svårt för. Men. Detta sätter fingret på en varböld för socialdemokratin. Vi har ingen bra politik. Vi har nämligen inte någon begriplig politik alls i detta brännheta ämne. Och så länge vi inte har en begriplig politik i detta ämne, som dessutom känns realiserbar, så passar jag nog på frågan om jag vill kritisera folkpartiet idag.

Det kommer jag inte göra.



DN




Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser