Den fördummande journalistiken

on tisdagen den 31:e juli 2012

Så tog Sverige sin första OS-medalj. Det finns ett par idrotter som jag faktiskt kan bli lite exalterad av om vi tar medalj i. Just Fälttävlan är en av dem, det är för de som inte känner till det närmast att betrakta som ridsportens formel ett, en oerhört krävande disciplin för både ryttare och häst. Det moment som är mest spännande är fältritten med sina fasta hinder. En miss och du riskerar såväl ryttarens som hästens liv. Häst och ryttare skall dessutom behärska hopp, distansritt och dressyr vilket kräver en mångsidighet. De andra idrotterna jag brukar följa lite närmare är judo, brottningen, fäktningen samt tio-kampen. Inte de breda idrotterna men de som kräver antingen en total kroppskontroll och en förmåga till improvisation, taktiskt och tekniskt tänkande parat med en mångsidighet hos utövaren. Men. Det är inte det jag ska skriva om nu. Det är den i alla avseenden fördummande journalistiken i allmänhet och då bland annat sportjournalistiken i synnerhet. Det finns sannolikt ingen lägre journalistisk varelse, de som rapporterar från Melodifestivalen ligger på samma torftiga nivå, än sportjournalisten. Virkbilagan i Allers har bättre journalistiska kvaliteter än vad en genomsnittlig sportjournalist kan prestera anser jag.

På aftonbladet.se kan vi nu se följande rubrik efter Sara Algotssons silvermedalj



Självaste Prins Carl-Philip uttalar sig tydligen, iklädd OS-truppens Ullaredskollektion, i en artikel om dramat. Jag klickar lite nyfiket på länken och kan då läsa mig till följande:

”Jag missade först att hon rev, det kanske du också gjorde. Jag var väldigt nervös här på läktaren”.

Oj. Jag kan se hur journalisten riktigt står och darrar av upphetsning av detta uttalande och samtidigt heltäckande analys. En chans att nå löpet, varje journalists mål i det vardagliga arbetet. Att nå "Löpet" innebär goda förutsättningar till löneökning och befordran från det träsk som sportjournalistiken utgör. Aftonbladets reporter har verkligen jobbat sig till detta banbrytande uttalande. En analys av självaste prinsen som verkligen ger en heltäckande bild av komplexiteten i fälttävlan och vilken prestation som Algotsson genomfört.

Om det inte vore för sportjournalistikens allt mer fördummande format skulle kanske de olympiska spelen röna ett något större intresse även hos mig. Nu dödar dessa journalister allt sådant intresse med sin inkompetens och torftighet.





Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser