Expressen - berättande som berör

on måndag 13 augusti 2012

Via Expressen, som har som underrubrik på sina alster ”Berättande som berör”, kan jag läsa en artikel som verkligen berör. Expressen har bett ljudtekniker förstärka ljudet på den film som Verdens Gang och Aftonbladet publicerade i går där prins Carl-Philip var inblandad - och som visar slagsmålet, som nu snart all media har rapporterat om, för att höra vad personerna i filmen skriker. Artikeln i sig är vare sig folkbildande, ett exempel på kvalificerad grävande journalistik eller opinionsdrivande. Den är helt enkelt bara infantil. Artikelns kärna kan du läsa nedan.



Detta måste vara ett av journalistiken på Expressens stoltaste stunder. En artikel om kungahuset som får Niklas Svenssons politiska skjutjärnsjournalistik att likna någon form av konstlad pedagogisk daghemsverksamhet i bästa Samhallanda. Eller inte.. Det är inte ofta jag tycker synd om Svensson men i detta fall gör jag det, hans journalistik med Almedalsbevakningen i färskt minne är värd ett bättre sällskap.

Expressen gjorde, mest sannolikt, monarkin en otjänst idag utan att veta om det. Expressens bevakning av makthavare som statschefen med familj får allt mer ett löjets skimmer över sig. Och mig som republikan har de gjort en tjänst genom denna form av journalistik. Något mer infantilt har jag svårt att hitta i nyhetsflödet.

Expressen, berättande som berör.



Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser