Tid att mata duvorna nu.

on fredagen den 17:e augusti 2012

Det var länge sedan jag behövde ta avstånd från en av mina partikamrater så kraftigt som jag måste markera idag. Det är sällan som jag blir så förbannad på mina egna som när de med en direkt vilseledande retorik söker konfliktytor. Lennart Holmlund, S, och kommunalråd i Umeå menar på fullt allvar att Centerpartiet önskar upprepa massakern vid Ådalen 1931 då fem arbetare dödades av militär som stod under polisens befäl när de demonstrerade för bättre arbetsvillkor.

Holmlund menar på fullt allvar att:

Det är åt helvete för att vara ärlig att soldater skjuter mot strejkande arbetare. Arbetare ska inte kunna tvingas till att jobba under vilka förhållanden som helst. Det som nu hänt i Sydafrika är ett steg tillbaka i Sydafrika och en återgång till klassisk högerpolitik.

Om vi översätter det till Sverige är det så centerpartiet vill att det är så det ska vara.

Jag kan anklaga centerpartiet för ganska mycket. Att påstå att centerpartiet är förespråkare för att ta till våld mot fredliga demonstrationer är en, vågar jag påstå, såpass grov anklagelse att jag inte utesluter att Brottsbalkens förtalsparagrafer borde kunna komma till pass. Jag tycker hjärtinnerligt illa om de libertarianska strömningar som Maud Olofsson och nu Annie Lööf kan sägas representera och möter dessa varhelst de uppstår i debatten. Men jag tycker faktiskt ännu sämre om Lennart Holmlunds anklagelser och den politikertyp han tycks representera med den formen av retorik. Att anklaga, utan fog, centerpartiet för att vilja upprepa massakern vid Ådalen, som fortfarande är en mycket star symbol för arbetarrörelsen, är helt enkelt för magstarkt.

Holmlund är i år 66 år gammal och har varit kommunalråd sedan 1994. Det är hög tid att inse när ett bäst-före-datum inträffat och när tiden kommit för att mata duvorna. Jag anser att den tiden kommit nu för Holmlund. Då kan han med viss fördel gå i parken, mata duvorna och vilt fantisera om hur våra politiska motståndare tar till vapen för att vår retorik blivit för stark. Som i Ådalen som blev fem arbetares död men en seger för arbetarrörelsen. Och låta fantasierna stanna kvar i huvudet. De gör sig inte i tryck. Sannolikt inte i ljud heller.

Tid att mata duvorna nu. Helt enkelt hög tid för vissa som nått pensionsåldern.


Lennart Holmlund,

Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser