Trött på politiken

on söndag 19 augusti 2012

Idag är jag fruktansvärt less på politik, både den interna partipolitiken med sina interna maktkamper och den svenska inrikespolitiken. Den interna partipolitiken präglas i (S) av, som i alla partier, falangstrider och personliga motsättningar. Tjänster som betalas med löften om framtida gentjänster. Skuldsedlar upprättas och regleras. Jag blir bara trött, det är just detta spel som effektivt skrämmer bort stora talanger som istället vänder sig till näringslivet där det är prestation och inte spelet som avgör. Resultatorienterade perspektiv istället för maktperspektiv.

I och för sig så händer det för mycket spännande i en vidare kontext, som i Mellanöstern, samtidigt som det svenska politiska landskapet känns förutsägbart, urtrist och fjuttigt. Det är nästan så att statsministerns tidigare deprimerade utstrålning trängt ner i medborgarleden. Ni är dumma, vi är bra tycks vara grundtesen i bägge sidornas, M och S, retorik. Småttingarna försöker så gott de kan men även de präglas av en idéfattigdom som närmast för tanken till intellektuella kalhyggen. Avregleringar från den ena sidan möts av förbud från den andra från småttingarnas inbördes, högst lokala, skärmytslingar. Det som då förgyller min dag idag var Henrik Dorsin som avslutade SR/P1 ”Sommar”. Med all respekt för de övriga, inklusive min partiledare Stefan Löfven, så var detta program det bästa i sommarens serie.

Lyssna gärna, han är lika tänkvärd och djup som dråplig och glättig. Tänk om alla vore som han, vad annorlunda men samtidigt likadan världen skulle vara. Vad utmanande livet skulle vara. Vi får se hur dagsformen är imorgon för mig, men just idag är jag bara så trött på politiken.



Related Posts with Thumbnails

Senaste inlägg

Socialförsäkring

Ledare och opinion

Utrikes- och säkerhetspolitik

Ekonomi

NetRoots

Mediekritik

Alliansfritt Sverige

Netroots valanalyser